keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Tarkkaa suunnistusta 19.7.


Tarkkuussuunnistus

Tätä erikoislajia pääsee harrastamaan valitettavan harvoin, joten kun siihen oli mahdollisuus Keskilaakso Rasteilla Keltakankaalla, olin tietysti intoa puhkuen paikalla.

Normaalikilpailun (=kunto) rata muodostuu tehtävistä, joissa ratkaistaan, mikä 2-5 rastilipusta vastaa karttaan merkittyä ja määritteillä tarkennettua rastia. Eliittitasolla (=E) kilpailtaessa voidaan käyttää myös ns. nollarastia, jolloin yksikään tarjotuista rastilipuista ei ole oikeassa paikassa. Nollarasti eli ns. Z. vaikeuttaa aivotyötä huomattavasti. Keskilaakso Rasteilla oli tarjolla molemmat eli Kunto- ja E-radat.

Tarkkuussuunnistuksen säännöt ja kaikki muut tiedot, jotka aiheeseen liittyvät löytyvät lajin omilta sivuilta: Linkki.

Esimerkkejä

Tässä muutamia E-radan rasteja ja omia ratkaisujani sekä perustelut siitä miten niihin päädyin. Valokuvat on otettu rastin katselutolpan vierestä vaikka tolppaa ei kuvassa näkyisikään. Olen selittämisen helpottamiseksi merkinnyt näinhin kuviin katselutolpan paikan turkoosilla värillä. Karttaanhan sitä ei ole merkitty. Valitan, että karttapalat ovat vähän suttuisia, se on skannerin vika - ei minun.


Rasti 1: Vaikea tapaus












Radan ensimmäinen rasti oli hankala. Rasti on takimmaisimman tiheikön eteläpuolella.


Vaikea tehtävä saada selville mikä puista ja pensaista on oikea lippu. Rasti on kaukana joten valintani oli oikeanpuolimmaisin eli D. VÄÄRIN. Rasti on vielä sitäkin kauempana ja oikeasta paikasta puuttuu lippu. Tämä oli siis nollarasti. Radan ensimmäinen rasti ja heti olisi pitänyt uskaltaa laittaa Z.


Rasti 9: Helppo tapaus





















Rasti on suppa. Käytännössä se on pitkä ja kapea ojantapainen monttu teiden välissä.


 Rasti on supan keskellä, mutta mikä lipuista on keskellä suppaa?


Ratkaisu löytyy vertaamalla lippuja tien toisella puolella olevaan linja-autopysäkin katokseen. Katos näkyy kartassa. Oikea lippu on aavistuksen oikealla katoksesta. Vastasin B, joka oli OIKEIN. Tietämättömille tiedoksi, että tehtävä ratkaistaan katselupisteen näkymän suhteen, mutta maisemaa saa tutkia polkua / tietä pitkin liikkuen ellei sitä ole erikseen kielletty. Tässä tapauksessa pyörätie menee aivan rastien vierestä, joten ratkaisun avaimet ovat kuin tarjottimella.


Rasti 10: Selvä tapaus














Rasti on vasemmanpuolimmaisen kiven itäpuolella. (Karttakuvassa on siis keskellä kaksi kiveä ja niiden välissä rastiympyrän keskipisteen merkki. Erottuu hieman epäselvästi.)


Rastiympyrässä on neljä kiveä, joista kaksi on rinnakkain eli itä-länsiasemassa (kivet 2 ja 3). Oikean lipun, jos sellainen on olemassa, on oltava näissä kivissä. Niistä vasemmanpuolimmaisen kiven (kivi 2) kummallakaan puolella ei ole lippua. Lippu on oikeanpuolimmainen kiven (=kivi 3) itäpuolella. Yksi lippu on takimmaisen kiven luona ( 3:n ja 4:n välissä) ja lippu 4 on nurmikosta pilkistävän paljaan kallion kohdalla, joka ei ole kivi.  Päättely: yksikään lippu ei ole oikeassa paikassa. Vastaan Z, joka on OIKEIN.


Rasti 12: Liian näppärä tapaus





Rasti on kaivon eteläpuolella.


Vasemmanpuolimmaisin lippu on selvästi väärä. Sitten menikin pohtimiseksi. Muistan miten ihmettelin Korian sprinttikartalla miksi betoninen kaivo ei ole kartalla. Kartta-asiantuntija Asko kertoi, että kyseinen kaivo oli alle 50 cm korkeudella maanpinnasta ja siksi sitä ei merkitä karttaan. Tämän kaivon kansi on hädin tuskin kymmenen senttimetriä korkea, eli onko kaivo tässä tapauksessa metallinen tuuletusputki ja vastaus siten B? Toisaalta metalliputki ja betonikansi näyttävät olevan kiinni toisissaan eli ne ovat yhtä ja samaa kaivoa. Jos paikalla olisi pelkkä tuuletusputki, olisiko se silloin lainkaan kaivo? Se olisi silloin X eli erikoiskohde. Tämän on siis oltava kokonaisuudessaan kaivo ja lippu on se, joka on kaivon, eli betonirenkaan eteläpuolella. Vastaan C, joka on OIKEIN. Huh - melkein sorruin liikaan ajattelemiseen.


Rasti 13: Moka tapaus.

 




Rasti on katoksen koilliskulman ulkopuolella.


Katos on helppo hahmottaa ja kompassilla löytyy koilliskulma.  Vastaan siis B, mutta huomaan vasta maalissa, että laitoin vastauskorttiin VÄÄRÄÄN kohtaan merkinnän. Vastasin siis vahingossa C, joka oli VÄÄRIN.


Rasti 19: Varma tapaus





Rasti on kivimuurin länsikumassa.


Rastiympyrän keskipiste näyttää suoraan missä lippu on. Muurin tässä osassa tämä kulma on ainoa mahdollinen paikka lipulle. Vastaan B, joka on OIKEIN.


Lopuksi

Tarkkuussuunnistuksen kartta- ja ratasuunnittelu vie aikaa moninkertaisesti normaaleihin iltarasteihin verrattuna. Ehkä siksi lajin ongelma on tekijöiden ja aktiivien puute? Lisäksi tapahtuman läpivienti vaatii paljon käsityötä ja paperinpyöritystä. Toivottavasti tämä tapahtuman myötä löytyy uusia asiasta kiinnostuneita ja joku kiinnostuu jopa ratamestaroinnista.

Loppulämmittelynä juoksin tuplaspiraalisprintin. Koodit vain vilisivät silmissä ja pari ohijuoksua tuli. Niistä löytyvät tarkemmat tiedot tietysti täältä.

Kiitos ratamestareille ja muille järjestelytehtävissä olleille.




2 kommenttia:

  1. Kiva kun mukaan pääsi etänä valokuvien avulla. Eko

    VastaaPoista
  2. Tässähän olisi valmis ohje ensikertalaisille. Kuka sen vain muotoilisi ohjeen muotoon.

    Heikki

    VastaaPoista