keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

61/100

Otsikko tarkoittaa sitä, että Sahanmäellä Utissa 28.7. tein  61. suunnistussuoritukseni tänä vuonna. Laskuihin on otettu mukaan kaikki ne kerrat kun olen ollut kartan kanssa suunnistamassa. 1 rata = 1 suoritus. Aikuisten suunnistuskoulussa olin alkukaudesta ohjaajana Leirikentällä ja kiersin ensin C-radan ja sen jälkeen menimme vielä kävellen saman radan. Tästä voisi teoriassa laskea kaksi suoritusta, mutta otin näistä kahdesta vain toisen laskuihin. Niitä kertoja kun olen ollut järjestäjänä, ei oteta mukaan suorituksiin, vaikka niistä saakin osallistumismerkinnän Kuntsaritilastoihin.

Otsikko tarkoittaa myös sitä, että tavoite on 100 suoritusta tänä vuonna. Reilu kymmenen mahdollisuutta suunnistaa on jäänyt käyttämättä. Nämä 10 suunnistusta olivat siis tässä lähialueella. Olen nyt hieman jäljessä aikataulusta. Jos pysyn terveenä, niin laskelmieni mukaan sata suoritusta on silti täysin mahdollista.

Sata suunnistusta vuodessa! Onko hullumpaa kuultu? Minulta menee 100 suunnistukseen noin 100 tuntia. Sata tuntia vuodessa harrastukseen ei ole paljon mitään. Kysykää joltain kalamieheltä kuinka monta tuntia hän on vavan varessa joen törmällä? Tai kuinka monta tuntia kesäteatterin näyttelijä käyttää vuodessa harjoituksiin ja esityksiin? Mobilistien tuntimäärät ovat aivan toisilla asteikoilla. Veteraaniauton kimpussa saatetaan hääriä tuhansia tunteja vuoden aikana.

Ei ihme, että kehitystä ei tapahdu. Määrä pitäisi kolmin nelinkertaistaa (sivukorvalla kuultua). En vain ymmärrä miten se olisi mahdollista. Siltä ajalta kun luin aktiivisesti naistenlehtiä muistuu mieleeni yksi henkilöjuttu Kodin kuvalehdestä. Mies, jonka nimeä en enää muista oli kirjailija. Leipätyönään hän opetti koulussa jotain. Hän asui maalla ja viljeli samalla luomumaatilalla myyntiin kasviksia ja kaiken kukkuraksi hän näiden edellä lueteltujen töiden lisäksi rakensi vielä talon. Minä en pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan. Eikä minun resurssini riitä kuin yhteen asiaan kerrallaan. Tänä kesänä se on suunnistus. Vai ovatko muut niin paljon parempia ja tehokkaampia kuin minä? Silloin kun itse rakensin taloa, en todellakaan ehtinyt tehdä muuta kuin rakentaa. Selitys on varmaan siinä, että minä olen tavis.

Katsokaas Sahalanmäen härvelistä 8-9 välini A-radalta. Kyllä! Olen tavan tavis!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti