lauantai 13. joulukuuta 2014

Vaihteeksi ratamestarina.

Vaihteeksi ratamestarina.

Maasto on viime kaudelta tuttu Utin Leirikenttä, jonne suunnittelin tällä kertaa helpon Kunto B -nimisen radan. 10 rastia 4,97 km. Rata on vaikeusasteeltaan 2/5 eli melko helppo. Optimireittilaskimella radan ajaksi tulee 20 min ja itse koejuosten 24 min eli ihanneajaksi asetan 23 min. Tapahtuma on/oli pelattavissa  la 13.12.2014 9:00 -  pe 19.12.2014 18:00 välisenä aikana.



Leirikentän Kunto-B rata alkumatkalta. Kuvanlaatu on todella heikko, mutta vain tässä kaapatussa ja pakatussa video-pätkässä. Simussa näyttää paljon paremmalta.

Virtuaali-iltarastien ratamestarointi poikkeaa normaalista ratamestarityöskentelystä tietysti siinä, että roudaamista ei ole lainkaan eikä tulosten kirjaamista. Tiedostojumppaa on sitäkin enemmän. Tällä kertaa käytin siis vanhaa maastoa ja sille ei tarvinut tehdä muuta kuin kopioida se sellaisenaan simulaattorin uusimpaan 2.2 versioon.

Rastipisteiden valinta ja sitä kautta sopivien reitinvalintojen suunnittelu on aika lailla samanlaista kuin normaaleilla iltarasteilla. Mistä suunnistajat menevät? Miten heidät ohjataan sopivaan maaston kohtaan? Kuinka saadaan useita mahdollisia reittejä samalle välille? Leirikenttä on maastona sellainen, että polku- ja tiepätkiä ei voi välttää ja tekipä reitit miten tahansa, tietä löytyy alle aina. Se on eräs Leirikentän maaston ominaisuus, kuten kartasta (alla) näkyy. Ei se mitään suppamaastoa edes yritä olla, olkoon siis reilusti tiemaastoa. Hätäinen suunnistaja saa kyllä sekoitettua itsensä lukuisissa polkujen ja teiden risteyksissä. Jos ajatus pysyy kasassa, Leirikenttä on varmaan yksi nopeimmista maastoista mitä Kouvolan seudulla löytyy sekä luonnossa että virtuaalisena.

Ote Suunnistussimulaattorin Leirikenttä-kartasta.

Välejä ei välttämättä tarvitse juosta, varsinkin kun maasto on tuttu, mutta kaikki rastit on käytävä katsomassa ja tarkistamassa. Esim. kiviryhmän keskelle asetettu lippu saattaa jäädä osoittain kiven sisälle, ja notkoissa lippu ei yleensä olen hyvin ensikohdistuksella ja sijoitus on pakko käydä tarkistamassa ihan oman mielenrauhan vuoksi. Itäosassa olevan juoksuhaudan päähän oli tarkoitus laittaa rasti, mutta en yrityksistä huolimatta saanut sitä asemoitua kunnolla. Juoksuhauta-symbolia ei simussa ole, vaan se on tehty maastoon peräkkäisinä kuoppajonoina ja pelaajalle näytettävään karttaan se on piirretty käsin. Koska juoksuhauta ei ole oikea symboli, on maaston ja kartan välillä todennäköisesti muutaman pikselin heitto ja siksi rasti siihen ei asettunut paikalleen.

Härveli on todella mielenkiintoinen seurattava. Myös niiden suoritusten reitit, jotka on hylätty ja jotka ovat keskeytyneet. Minne matka on tyssännyt? Itse en virtuaalirasteilla keskeytä muun kuin sähkökatkon takia, mutta yllättävän moni heittää leikin kesken. Osa jopa heti ensimmäisen pienen lipsahduksen jälkeen.  
Ennen kuin kukaan ehtii kommentoimaan niin huomautan, että 6.12. Mustikkakankaan kisan tuloksissa omalla kohdallani on DNF. En keskeyttänyt, vaan netti meni jumiin juuri silloin kun oli tulosten siirto alkamassa. Yleensä simu tekee niin, että tulosten siirtoa yritetään seuraavalla yhteyskerralla uudestaan (näin monesti tapahtuukin ja se toimii ok), mutta tällä kertaa se ei jostain syystä toiminut. En siis keskeyttänyt, vaikka tuloslista niin näyttääkin. Hävisin nopeimmalle noin 50%.

Leirikentän pelaajalle näkyvä kartta ei ole selvin mahdollinen. Se johtuu siitä, että käytetty maastoala on hieman liian suuri ja määrämittaan pikselöitynä se menee paikoin aika pieneksi ja jopa suttuiseksi. Tämän huomasin vasta siinä vaiheessa kun tein pelaajalle näkyvää karttaa ja virheen korjaaminen oli jo liian myöhäistä. En jaksanut aloittaa koko projektia alusta, eli tällä mennään. Suunnistajien kommenteista sen sitten lukee, mitä mieltä järjestelyistä oltiin.

Tulokset väliaikoineen ja härveleineen löytyvät täältä. Ne tulevat julkisesti näkyville vasta sitten kun tapahtuma on päättynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti